هیات گلف استان فارس
هیات گلف استان فارس

هیات گلف استان فارس

گزارش نخستین کلاس توجهی وودبال استان فارس

 

تاریخ برگزاری 21  تا  23 فروردین 1392

طبق برنامه پیش بینی شده شامل انجام هماهنگی با فدراسیون محترم گلف جمهوری اسلامی ایران ، اداره کل ورزش و جوانان استان فارس، اداره ورزش و جوانان زرقان ، تدارک مکان برگزاری کلاس  واقع در  زمین چمن فوتبال واقع در مجموعه ورزشی زرقان جنب اداره ورزش و جوانان  ؛ تهیه و آماده سازی تجهیزات مورد نیاز به عنوان میزبان این دوره و کلاس ، هماهنگی و  حضور مربیان   و مدرسان معرفی شده فدراسیون گلف (آقایان مهرداد جمشیدی و محمد مهدی سعیدی)و نام نویسی انجام شده از شرکت کننده گان کلاس ووبال به شرح زیر برگزار گردید.   

روز اول :

روز اول  در این روز پس از صرف صبحانه در دفتر هیات گلف استان و بازدید زمین شماره 2 مینی گلف و وودبال شیراز پس از حرکت از شیراز به زرقان  زمین چمن اداره ورزش و جوانان زرقان مورد بازدید قرار گرفته و سپس با حضور مربیان اعزامی و ریاست محترم هیات گلف فارس نسبت به طراحی و  و نصب میخ و  بند های زمین اقدام گردید.  

 

روز دوم :

 کلاس تئوری  ؛ معرفی مربیان ، تشکیلات وودبال ایران و جهان،  تقدیر از مسوول اداره تربیت بدنی زرقان و هیات گلف استان فارس ، دروس تئوری وودبال شامل مشخصات فنی  مکان مورد نیاز آن ،مقررات این رشته ورزشی ، چگونگی ثبت امتیاز و آشنایی با تجهیزات  وودبال و طریقه استفاده از آن توسط آقایان سعیدی و جمشیدی به شرکت کنندگان آموزش داده شد.    

کلاس عملی:  گرم کردن بدن ، طریقه گریپ ؛ نحوه سوئینگ کردن، تمرین  ضربه زدن به توپ؛انجام تمرینات با هدف مشخص تمرینات متناوب سوئینگ ، فاصله سنجی،لاین گیری و ضربات زاویه دار نسبت به دروازه و متناسب با طول زمین و کسب مهارت ضربه زدن با مالت انجام پذیرفت.

روز سوم :

در این روز  با حضور مربیان نامبرده شده بالا موارد آموزشی روز قبل به صورت عملی  تمرین  و  سوئینگ ها ی ارائه شده توسط شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت ، ضمن اینکه نکات فنی و تکنیکی مرور و بازیکنان طی رقابت در 4 میدان مهارتهای خود را مورد آزمایش قرار دادند انجام گردید سپس یک دوره مسابقه آموزشی نیز برگزار گردید.

در این دوره 30 نفر از شرکت کنندگان بانوان و آقایان که تعدادی زیادی از آنها کارشناس تربیت بدنی  و ورزش بودند حضور داشتند .

معرفی وودبال

یکی از رشته هایی که در دهه های اخیر در جنوب شرق آسیا و کشور تایوان شکل گرفته، رشته ورزشی وودبالاست. این ورزش ترکیبی از گلف و چوگان است که تمام ابزار و وسایل آن از چوب تهیه شده و در عین سادگی قوانین و بازی آن، از قابلیت دسترسی بالایی برای همه افراد جامعه برخوردار است.

رشته وودبال فدراسیون جهانی و آسیایی دارد که مقر آن در تایوان و مالزی است و جدای کشورهای

آسیایی عضو، چندین کشور نیز از اروپا، آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی و آفریقا نیز در آن عضویت دارند.

در این میان، انجمن وودبال کشورمان نیز پس از راه اندازی یکساله طی هفته های اخیر به عضویت

فدراسیون جهانی درآمد.  


 

تاریخچه

وودبال توسط آقای
Ming-hui Weng در سال ۱۹۹۰ طراحی و اختراع شد. در اصل آقای وینگ می‌خواست برای پدرش باغی بسازد که از راه رفتن در آن و از منظره زیبای nei-shauy his لذت ببرد. بعد از چمن زدن تپه ها، او به این نتیجه رسید که میدان بزرگی برای ایجاد یک فعالیت ورزشی در فضای باز، پیدا کرده است. این تپه ها و باغ بزرگ، دقیقاً همان جایی بود که وودبال متولد شد. در آن زمان آقای وینگ، گلف هم بازی می‌کرد، وقتی در مورد هزینه بالا و زمان تلف شده اش در بازی گلف فکر کرد به این نتیجه رسید که از این باغ برای یک بازی توپی زمینی استفاده نماید.

در نتیجه، به طور غیر منتظره توسط آقای وینگ یک توپ چوبی گرد(با قطر ۱۰ سانتی متر) که کنترل آن نیز در دست راحت و اندازه اش نیز مناسب بود، ساخته و ارائه شد. این توپ اگر چه از چوب ساخته شده بود ولی از نظر طراحی کامل و اثر بخش نبود. لازم بذکر است قطر توپهای فعلی وودبال ۵/۹ سانتی متر است.

سپس چوب وودبال از بطری شیشه ای آب ساخته شد و به نظر آقای وینگ آن بطری شیشه ای برای سر چوب وودبال بسیار مناسب بود.

ادامه مطلب ...

برگزاری نخستین دوره کلاس وودبال گلف استان فارس

نخستین دوره کلاس وودبال  استان فارس از 22 تا 23 فروردین ماه در ورزشگاه اداره ورزش و جوانان (تربیت بدنی) بخش زرقان برگزار میگردد. کریم لقمانی ریاست هیات گلف استان فارس در این باره بیان داشت در راستای توسعه و اشنایی علاقه مندان به این رشته نوپا ، این کلاس زیر نظر فدراسیون گلف و انجمن وود بال آن فدراسیون با حضور مدرسین رسمی این دوره آقایان مهدی سعیدی و مهرداد جمشیدی تدریس می شود. دراین دوره ، طراحی میادین بازی، قوانین و مقررات و نحوه آموزش ، آموزش ضربات کوتاه و بلند ( سوئینگ ) نیز اموزش داده میشود.
آقای لقمانی از همکاری آقای شاپور طفیونی رییس اداره ورزش و جوانان بخش زرقان برای همکاری با این هیات تقدیر کرد و افزود : علاقمندان می توانند برای نامنویسی  در این کلاس تا روز چهارشنبه با شماره تلفن 4222044-0712 اداره ورزش و جوانان زرقان تماس بر قرار نمایند.