هیات گلف استان فارس
هیات گلف استان فارس

هیات گلف استان فارس

مردی با 36 هزار توپ گلف

دیک فلنسکی 74 ساله ، ساکن شهر یورک ایالت پنسیلوانیا به خاطر علاقه ای که به توپ های گلف دارد ، تاکنون 36 هزار توپ گلف در خانه خود جمع آوری کرده است.وی که در گذشته یکی از گلف بازان مشهور در منطقه اش به حساب می آمده ، جمع آوری توپ های گلف را از 50 سال قبل آغاز کرده است.هدف وی آنست تا 50 هزار توپ گلف را جمع آوری کند.

برای رسیدن به المپیک ریو باید 10 پله صعود کنیم



رییس فدراسیون گلف با بیان این که ایران برای شرکت در المپیک 2016 به 10 پله صعود نیاز دارد، گفت: برای کسب این مقام نیازمند اعمال سیاست‌های جهشی هستیم.

کیکاووس سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با اشاره به این که اعمال جوانگرایی در تیم ملی گلف می‌تواند در این ورزش تحول ایجاد کند، اظهار کرد: برای این که جزو هفت تیم برتر آسیا قرار بگیریم، فدراسیون ساز و کارهایی در نظر گرفته که از آن جمله می‌توان به سیاست جهشی اشاره کرد.

به این معنا که از شهروندان و اتباع ایرانی ساکن خارج از کشور که به میهن خود علاقمندند در ترکیب تیم بهره ببریم. سال گذشته نیز از یک جوان ایرانی ساکن آلمان در تیم استفاده کردیم که باعث شد سطح تیم ارتقا پیدا کند. امسال نیز از علاقمندان دعوت ‌کرده‌ایم که با مراجعه به سایت فدراسیون اعلام آمادگی کنند.

وی در ادامه با تاکید بر تاثیر اعمال طرح استعدادیابی در جوانگرایی تیم، خاطر نشان کرد: اگر در تیم ملی جوانگرایی انجام شود و از نیروهای جوان و نوجوان بیشتر بهره ببریم شاهد پوست اندازی گلف خواهیم بود. ما در ایران استعدادهای زیادی در گلف داریم مثل استان لرستان که با وجود نداشتن زمین استاندارد برای این بازی، دو گلف باز را به سطح ملی رسانده است. فدراسیون یک طرح استعدادیابی پیشنهاد داده که بودجه آن هنوز تصویب نشده است. در این طرح هر یک از افراد با تجربه در گلف اگر بتوانند چند گلف باز رده نوجوان و جوان را به سطح قابل قبولی برای حضور در تیم ملی برسانند، از آنها حمایت می‌شود و تشویق ها و برنامه‌های ویژه‌ای برای این افراد در نظر می‌گیریم. به این ترتیب علاوه بر استفاده از نیروهای جوان در تیم، از تجربه نسل قبل گلف به عنوان مربی استفاده می‌کنیم.

سعیدی همچنین هزینه‌های استخدام مربی خارجی با توجه به دستمزد سنگین این مربیان را خارج از بضاعت مالی فدراسیون دانست و بیان کرد: فدراسیون توان مالی کافی برای استخدام تمام وقت مربیان خارجی ندارد و این مربیان را به صورت نیمه وقت جهت بحث دانش افزایی استخدام می‌کند و برای تعلیم تیم از مربیان داخلی بهره می بریم.

رییس فدراسیون گلف در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید بر اصلاح زیر ساخت های گلف، اظهار کرد: برای اصلاح گلف نخست باید زیر ساخت‌ها را تعریف کرد که می‌توان از این بین چندین مورد را احصا کرد، زمین مناسب، تجهیزات استاندارد، استفاده از دانش روز و تربیت بدنی از جمله زیر ساخت‌های اساسی در ورزش گلف هستند. این موارد به یکدیگر متصل و هر کدام به دیگری نیازمند است. از دیگر زیر ساخت‌های اساسی در گلف بحث ایجاد علاقمندی در جامعه و افزایش مخاطبان این ورزش است. اگر تنها گلف را توسعه دهیم، اما علاقمند و مخاطب کافی نداشته باشیم پیشرفت مورد نظر به دست نمی‌آید. بنابراین زیر ساخت‌های فرهنگی نیز باید تصحیح شود به این معنا که نگاه جامعه و مسئولان به این ورزش عوض شود. گاه تصور این است که گلف ورزش قشر مرفه جامعه است که اگر با این رویکرد به گلف نگاه شود نمی‌توان در این ورزش پیشرفت کرد. این نگاه باید تغییر کند، زیرا ایران ارزان‌ترین گلف دنیا را دارد. انتظار می‌رود نگاه رسانه به این ورزش تغییر کند و مسابقات گلف را همچون سایر ورزش‌ها پوشش دهد.

وی همچنین درباره زیر ساخت‌های بین‌المللی گلف توضیح داد: اگر روابط بین‌المللی طوری باشد که مراجع جهانی گلف، از این ورزش در ایران حمایت کنند در پیشرفت گلف ایران موثر خواهد بود. علاوه بر این قوانین حمایتی نیز در کشور باید برای تمام رشته‌ها تدوین و به روز شود. این قوانین شامل حمایت های مالی و حمایت از ورزشکاران از کار افتاده و بازنشسته است تا ورزش از لحاظ منابع مالی به طور مداوم دچار نوسان نباشد.

سعیدی درباره حضور کمرنگ گلف ایران در عرصه های بین‌المللی نیز توضیح داد: در سه سال گذشته چندین اعزام برون مرزی داشتیم. اما با توجه به بودجه محدود فدراسیون باید در مورد شرکت در مسابقات خارجی اولویت بندی کنیم. شرکت در اردوها و تورنمنت‌های برون مرزی به جهت امکان استفاده از زمین استاندارد به تقویت بازیکنان کمک می‌کند. در حال حاضر فاصله معنی داری بین گلف ایران و سطح بین‌المللی وجود دارد که این فاصله باید کاهش پیدا کند. البته طی چند پله صعود در این ورزش بسیار دشوار است اما از سال 2010 که تیم ملی پس از هشت سال در مسابقات جهانی حضور پیدا کرد توانست چهار پله صعود کند و پس از آن نیز چهار پله دیگر بالا آمد. فدراسیون جهانی گلف پس از کسب این موفقیت به ایران تبریک گفت و گلف ایران را رو به پیشرفت ارزیابی کرد.

وی همچنین در مورد اعزام تیم‌های داخلی به تورنمنت های برون مرزی، خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های فدراسیون اعزام تیم‌های صدرنشین لیگ برتر به تورنمنت های بین‌المللی در صورت اعلام آمادگی باشگاه مربوطه است. علاوه بر این برگزاری مسابقات دیپلمات‌ها به جهت تقویت مناسبات بین‌المللی از طریق ورزش از برنامه‌های فدراسیون در سال پیش‌رو است. همچنین امکانات گلف در اختیار دو مدرسه نمونه در تهران و کرج قرار داده شده تا این ورزش میان دانش‌آموزان گسترش یابد. یکی از مشکلات فعلی کمبود زمین است که حل این مشکل کمی زمان بر است ، اما انجام ورزش گلف در اکثر استان‌های کشور به صورت رایگان است.
رییس فدراسیون گلف در توضیح مشکل کمبود زمین استاندارد در ایران افزود: اولین زمین گلف حدود 90 سال پیش در مسجد سلیمان ایجاد شد و در حال حاضر تنها یک زمین گلف تقریبا استاندارد در کشور داریم. علاوه بر این چند زمین خاکی در استان‌هایی همچون اصفهان، تبریز، مشهد و خوزستان وجود دارد. دو زمین نیز از سوی بخش خصوصی در کرج و پرند در دست احداث است. طراحی و ایجاد موانع طبیعی در این زمین‌ها بسیار دشوار و پر هزینه است که از توان فدراسیون خارج است. مذاکراتی با برخی مسئولان انجام دادیم تا آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری روی این زمین‌ها کنیم.

افتتاح مدرسه گلف شهدای اوین(تیر ماه 92)

افتتاح مدرسه گلف شهدای اوین(تیر ماه 92)