هیات گلف استان فارس
هیات گلف استان فارس

هیات گلف استان فارس

رئیس فدراسیون گلف: ورزش یک مقوله فرابخشی است و نگاه ویژه ای می طلبد


رئیس فدراسیون گلف با تاکید بر اینکه ورزش نیازمند تبیین و تقریر سیاستها و راهبردهای علمی منطبق با اقتضائات و نیازهای جامعه است ، گفت: انتظار می رود مسئولین در بخشهای برنامه و بودجه به عنوان یک مقوله فرابخشی به آن نگاه ویژه ای داشته باشند.
کیکاووس سعیدی ضمن بیان مطلب فوق گفت: ورزش یک مقوله فرهنگی و اجتماعی است که نیاز به توجه ویژه دارد، چراکه نقش ورزش در جوامع پیشرفته،نقشی فراگیر و اثرگذار در کلیه لایحه های اجتماعی است و به هر میزان که در ورزش چه در حوزه قهرمانی و چه در حوزه همگانی سرمایه گذاری شود از میزان هزینه های اجتماعی کاسته خواهد شد.
سعیدی در ادامه اظهار داشت:در حال حاضر بودجه فدراسیونهای ورزشی کفایت تحقق برنامه های آرمانی آنها را ندارد و تنها برای حفظ وضع موجود تناسب دارد و علی رغم ضرورت توجه جدی به ورزش به عنوان یک نهاد عمومی و اجتماعی که باعث افزایش غرور ملی و هویت بخشی به جوانان می باشد بودجه در نظر گرفته شده برای آن مناسب نبوده و از طرفی با توجه به نزدیکی بازیهای 2014 اینچئون کره جنوبی این امر نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.
وی همچنین اذعان داشت: خوشبختانه یکی از آرزوهای دیرینه جامعه ورزش امروز در پرتو دولت تدبیر و امید تحقق یافته و فردی که از خانواده ورزش و از نخبگان علمی کشور می‌باشد به عنوان وزیر انتخاب شده که با این توصیف، نگاه عالمانه به ورزش و تدوین برنامه های علمی و راهبردی برای توسعه متوازن ورزش در کشور در ابعاد همگانی و قهرمانی محقق خواهد شد. گلف نیز از ورزشهایی است که به المپیک راه یافته و در المپیک 2016 ریودوژانیرو رسما حضور دارد و این یک ظرفیت جدیدی است که به ورزش قهرمانی کشور اضافه شده است و چنانچه سرمایه گذاری لازم به لحاظ ایجاد زیر ساختهای مناسب در این رشته ایجاد گردد گلف نیز در زمره رشته های مدال آور قرار خواهد گرفت.
رئیس فدراسیون گلف در پایان گفت:مشکل اصلی این رشته ورزشی در کشور کمبود زمین استاندارد چمن می‌باشد و در این راستا رایزنی‌های فراوانی با شهرداران کلانشهرها و سرمایه گذاران بخش خصوصی صورت گرفته است تا با مشارکت نهادهای غیر دولتی بتوانیم زیرساختهای لازم را برای گلف در کشور ایجاد کنیم.

حضور دانشجویان رشته تربیت بدنی در طرح استعداد یابی فدراسیون گلف


در راستای توسعه و اشاعه ورزش گلف در بین اقشار مختلف به خصوص جوانان،دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه علمی کاربردی در طرح استعداد یابی فدراسیون گلف حضور پیدا کردند.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون گلف؛با توجه به ظرفیت بالای دانشگاهها در جهت فعال نمودن گلف،فدراسیون اقدامات لازم را در راستای بستر سازی و ایجاد زمینه برای معرفی و گسترش این رشته ورزشی در سطح دانشگاهها را انجام داده است به نحوی که انجمن گلف دانشجویان در وزارت علوم تشکیل و در اولین گام بانوان گلفباز دانشجوی کشورمان در مسابقات جهانی یونیور سیاد که در شهر     شین ذن چین برگزار شد حضور بهم رساندند.
براساس این گزارش در حال حاضر در دانشگاههای تبریز،زنجان و گیلان گلف به صورت واحد درسی تربیت بدنی به دانشجویان ارائه می‌شود.
در اولین دوره آموزشی که تحت نظر فدراسیون و مربیان رسمی در محل خانه گلف برگزار گردید،میزان علاقه و استعداد دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه علمی کاربردی تهران نسبت به ورزش گلف مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.

چهارمین جلسه هیات رئیسه فدراسیون گلف برگزار می‌شود


چهارمین جلسه هیات رئیسه فدراسیون گلف در سال جاری دوشنبه آینده مورخ 16 دی ماه در محل فدراسیون برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون گلف؛ این نشست در دفتر کیکاوس سعیدی،رئیس فدراسیون با حضور اعضاء برگزار و در خصوص بررسی آئین نامه ها ، مسائل اعزام تیم ملی بانوان و آقایان به بازیهای آسیایی ،بررسی برگزاری کلاس توجیهی وودبال با حضور مدرس آسیایی ،برگزاری مسابقات اوپن آسیایی سال 2014 مینی گلف به میزبانی ایران در کیش و دیگر مسائل گفتگو و تبادل نظر لازم صورت خواهد گرفت.
گفتنی است این جلسه جهت بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری در خصوص موارد ذکر شده انجام می‌شود.

وودبال ورزشی همگانی و قهرمانی است


با توجه به پیشرفت و توسعه ورزش وودبال در کشور گفتگویی با مهرداد جمشیدی، مدیر تیم های ملی و عضو تیم ملی وودبال درباره فعالیت های انجمن انجام شده است که در ادامه می خوانیم.
. لطفا مختصری از فعالیت های ورزشی و سابقه اجرائی خود بفرمائید:
با یاد و نام خداوند متعال و درود به روان پاک شهدای اسلام و انقلاب و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی ، اینجانب مهرداد جمشیدی متولد 1361 شهرستان اقلید استان فارس هستم و از سال 1388 در رشته وودبال و در کنار ورزش گلف فعالیت خود را آغاز نمودم. هم اکنون افتخار خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی را در سمت خزانه دار فدراسیون گلف، مدیر تیم های ملی انجمن وودبال دارم. از سال 1388 و برگزاری اولین دوره کارگاه آموزشی وودبال این رشته ورزشی را بطور جدی دنبال نمودم و در سال 2012 موفق به اخذ مدرک مربیگری بین المللی وودبال همزمان با حضور در تیم ملی در مسابقات جهانی وودبال مالزی شدم.
. با توجه به سابقه اجرائی در فدراسیون و مشغله کاری چقدر راه پیشرفت در حرفه ی ورزشی شما باز شده است؟
شروع هر فعالیتی اعم از فعالیت ورزشی مستلزم کسب تجربه لازم، تمرین و علل الخصوص ممارست و پشتکار در ادامه آن فعالیت است و وودبال هم از این گزینه مستثنی نیست. من هم با توجه به مشغله فراوان و مسئولیت در فدراسیون و انجمن همواره تلاش نموده ام تا حداقل با یک روز تمرین در هفته و فعالیت ورزشی و بدنی، آمادگی خود را حفظ نمایم.
وودبال تا چه حد به گلف شباهت دارد؟ آیا اصلا نقاط اشتراکی بین این دو رشته وجود دارد؟ کدام یک دشوارتر است؟
با توجه به شناخت ده ساله ی اینجانب از ورزش گلف؛ ورزش وودبال به لحاظ ساختار و نحوه انجام آن به هیچ عنوان شباهتی با ورزش گلف ندارد. فی الواقع گلف گلف است و وودبال وودبال. می توان از لحاظ نحوه ضربه زدن به توپ و هدایت اهرم ضربه زننده تا حدودی شباهتی بین ایندو قائل شد اما در کل تفاوت های بارزی دارند چه در امتیاز دهی، زمین بازی، سختی کار و حتی میزان فعالیت بدنی. تمامی رشته های ورزشی هم سخت هستند و هم در نگاه اول ساده به نظر می رسند. وودبال هم از جمله همین ورزش هاست. با دیدن لوازم و نوع بازی به نظر آسان می رسد اما وقتی که پای کنترل شدت ضربه با اهرم یک کیلویی و نسبتا سنگین وزن، ضربات نزدیک به دروازه، در نظرگرفتن شیب زمین و فاصله یابی به میان می آید نه تنها آسان نیست بلکه حتی با کوچکترین اشتباه امتیاز میدان هم بطور کل از دست می رود. گلف هم ورزش جذاب و پر طرفدرایست و بنا بر مقتضیات خاص خود و میدان بسیار وسیع مورد نیاز شرایط و دشواری های خود را دارد.
اصلا چرا وودبال را انتخاب کردید؟
وودبال هم ورزش قهرمانیست و هم همگانی. از منظر حرفه ای و قهرمانی ابزار لازم و شرایط بالقوه خاص خود را می طلبد اما از بعد همگانی ورزشی است که شاید تمامی اقشار جامعه با توجه به ماهیت نزدیک رقابتی نهفته در وودبال راغب به پرداختن آن باشند. در واقع وودبال هم می تواند تفریح باشد و هم ورزش حرفه ای. دلیل من برای پرداختن به وودبال در وهله اول قرار گرفتن در مسیر این ورزش با برگزاری کارگاه سال 2008 و آشنایی با این ورزش بود. اما اکنون وودبال برای من در کنار تمامی جاذبه های ورزشی، مسئولیت و تلاش در جهت فراگیری آنست. نکته دوم حس رقابت و انگیزشی است که این رشته برای بازیکنان آن فراهم می کند؛ ورزشی که با اتکاء به توانایی های فردی، به دور از حضور فیزیکی مربی درزمین مسابقات و تنها با تکیه بر تجربیات و اندوخته های خود می توان در آن به برتری دست یافت. به خاطر دارم که رقیبم در مسابقات جهانی مالزی تنها 17 سال داشت؛ ضربات و دقت این بازیکن در کنترل مسیر حرکت توپ فوق العاده حساب شده و منطقی بود در حالی که شاید به لحاظ سابقه آموزشی و تمرینی من از او جلوتر بودم. البته مسابقه را بصورت تیمی واگذار کردند. پس سن و سال و دوره ملاک برتری نیست تنها قابلیت فردی بازیکن است که وی را متمایز می کند.
. در مورد خود ورزش وودبال و نحوه ورود آن به کشور توضیح بفرمائید:
خاستگاه وودبال کشور تایوان و بنیانگذار آن آقای مینگ هوئی ونگ، رئیس فعلی فدراسیون بین المللی وودبال است. این شخص در سال 1994 با ابتکار خود توانست این رشته را به عرصه ورزش معرفی کند. در نهایت با استمرار فعالیت ها و سازمان یافتن تشکیلات اداری آن در سال 2000 تا 2002 رسما فدراسیون بین المللی وودبال تاسیس شد و هم اکنون قریب به 40 کشور از سراسر دنیا به عضویت آن درآمده اند. در ایران هم همانطور که قبلا اشاره کردم در سال 2008 با برگزاری یک دوره کارگاه بین المللی وودبال با حضور آقای شان ونگ مدرس بین المللی وودبال در ایران فعالیت خود را آغاز کرد. متاسفانه به دلیل عدم پیگیری های لازم تا سال 2012 و مسابقات جهانی مالزی هیچ گونه فعالیت و نامی از این ورزش وجود نداشت. بالاخره بعد از رایزنی های فراوان از طریق کمیته روابط بین الملل فدراسیون و هدایت و حمایت مستقیم حاج آقا سعیدی توانستیم فعالیت های وودبال را دوباره راه اندازی کنیم و همان سال در مسابقات جهانی هم برای اولین بار شرکت کردیم.

ایران در کجای جدول بین المللی وودبال قرار دارد؟ آیا مقام و مدال آوری هم پیش بینی می شود؟
وودبال ایران در واقع یک سال و اندی است که جانی دوباره گرفته و نبود لوازم و امکانات مورد نیاز کمی پیشرفت را دشوار می کند اما ما حرکت خود را متوقف نکرده و نخواهیم کرد. در مسابقات جهانی مالزی با وجود غریبگی با برگزاری مسابقات توانستیم در رتبه 12 از میان 17 کشور حاضر در مسابقات قرار بگیریم که دست آورد بدی نبود. همان سال با حضور در کلاس آموزش مربیگری و اخذ آزمون موفق شدیم به اتفاق استاد داوود آشتیانی مدرک کلاس بین المللی مربیگری وودبال را کسب کنیم. البته اینها برای شخص بنده میزانی از تجربه است و نمی توانم تاثیر فوق العاده ی حضور و تمرین با استاد آشتیانی را نادیده بگیرم. خدا را شاکرم که از همین راه افتخار خدمتگزاری به علاقه مندان وودبال را داشته ام و توانسته ایم 4 دوره آموزش مقدماتی وودبال را هم در 6 استان علی رغم کمبود لوازم برگزار کنیم. در مسابقات آسیایی تایوان هم به لطف خدا توانستیم در رده بندی مسابقات با سه برد و یک باخت در مکان پنجم آسیا قرار بگیریم که این نشان می دهد وودبال ما در حال پیشرفت است.
هم اکنون وضعیت وودبال کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
هنوز راه زیادی در پیش داریم. البته حمایت های مستقیم و همکاری دلسوزانه ریاست محترم فدراسیون تا اینجا همواره دلگرمی و از عوامل موثر و دست اول رشد وودبال بوده و ان شالله همین روند هم ادامه خواهد یافت. انجمن وودبال ایران در حال حاضر 3 مربی بین المللی و 1 داور بین المللی به نام آقای مهدی ترحمی دارد که البته ایشان از پیشکسوتان و از فعالان وودبال هم هستند. در کنار فعالیت های برون مرزی تا الان 1 دوره مسابقات قهرمانی کشور برای بانوان و برای آقایان در شیراز و سمنان برگزار کردیم که با توجه به برگزاری دوره های مقدماتی پیش از آن و نتایج تیم ها نشان می دهد پتانسیل مثبت و رو به رشدی در وودبال وجود دارد که سرمایه های اصلی انجمن هم هستند. سال آینده هم قرار هست به امید خدواند متعال دومین کارگاه وودبال را در ایران میزبانی کنیم منتها این دوره بین المللی است و بر اساس مذاکرات با فدراسیون جهانی احتمال زیاد کشورهای حوزه خاورمیانه و سایر کشورهای عضو هم در این دوره نمایندگانی خواهند داشت.
چندی پیش در سایت انجمن بر اساس خبر منرج، شما به عنوان مسئول برگزاری مسابقات و رویدادهای انجمن منصوب شدید، این بار مسئولیت شما را سنگین تر نمی کند؟
صد البته، برگزاری مسابقه و انجام تشریفات آن به اندازه خود وقت گیر و هماهنگی ها بسیار دشوار است اما به حول قوه الهی تا به حال توانسته ام پاسخ مثبت به اعتماد ریاست محترم فدراسیون بدهم و از این بابت خوشحالم. عناوین و مصادر چندان برای بنده توفیری ندارد و اصل، انجام کار به بهترین نحو ممکن است و بنده خودم را در خدمت وودبال، انجمن و فدراسیون می دانم. همینجا از دوست و برادر عزیزم آقای مهدی سعیدی، نائب رئیس انجمن، هم تشکر می کنم که لحظه لحظه در کنار من و انجمن وودبال فعالیت کرده اند و انصافا چه در اعزام های برون مرزی و چه فعالیت های داخلی نقش به سزایی در رشد و توسعه وودبال ایفا کرده اند. همینطور استاد آشتیانی عزیز که تجربیات خودم را مدیون ایشان هستم؛ البته بزرگان بسیارند لکن نام نبردن از افراد به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش های پر ارزش ایشان نیست.
 و کلام آخر:
وودبال بدون همکاری و همدلی تمامی اعضاء آن به خصوص همکاران و فعالان تحت پوشش انجمن در شهرستان ها به این اندازه پیشرفت نمی کرد. اگرچه اراده ی آن در سطح کلان وجود داشت اما فقط و فقط همیاری، اشتیاق و همکاری استان های فعال در وودبال بود که ما توانستیم قدمی هرچند کوچک در ارتقاء این ورزش برداریم. از استان های فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، همدان قم و سمنان بطور ویژه تشکر می کنم و امیدوارم همینطور که تا امروز یار و یاور ما بودند و علی رغم تمامی مرارت ها و کمبود امکانات با شور و انگیزه از وودبال و انجمن حمایت کردند به همین شکل تا درخشیدن نام ایران بر سکوهای قهرمانی این رشته در جهان ما را حمایت کنند. تشکر آخرم از بچه های خوب استان فارس است، نه به خاطر هم استانی بودن بلکه به دلیل تلاش بسیار زیاد و دلسوزانه هیئت گلف استان فارس و کمیته وودبال آن در راه خودکفایی از واردات لوازم وودبال است. کمیته وودبال فارس امسال با ساخت 12 دروازه استاندارد توانست انجمن وودبال را از ورود این بخش از لوازم بی نیاز کند که در جای خود ارزنده و پر اهمیت است. همینطور سایر استان های فعال که بطور خودجوش و با انگیزه فعالیت وودبالی خود را به پیش می برند.
با آرزوی توفیق و طول عمر برای مقام معظم رهبری
به اطلاع می رساند سایت این انجمن به صورت مجزا با آدرس www.woodball.ir و با لینک سایت فدراسیون جهانی وودبال در دسترس عزیزان و علاقه مندان می باشد و دوستداران ورزش وودبال می توانند با مراجعه به آن از تمامی فعالیت های داخلی و بین المللی آگاهی یابند.

سعیدی: برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک مشکلی ندارم


با توجه به اینکه گلف رشته‌ای المپیکی است، بنده عضو مجمع هستم و طبیعتا برای حضور در انتخابات مشکلی ندارم.
رئیس فدراسیون گلف آخرین نفری بود که در پایان ششمین روز ثبت نام برای حضور در مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک فرم دریافت کرد.
کیکاووس سعیدی در این باره به ایلنا گفت: دیروز فرم شرکت در انتخابات کمیته ملی المپیک را گرفتم. البته باید بررسی کرده و تصمیم نهایی ام را بگیرم. هر چند که حضورم در انتخابات قطعی است.
وی افزود: با توجه به اینکه گلف رشته‌ای المپیکی است، بنده عضو مجمع هستم و طبیعتا برای حضور در انتخابات مشکلی ندارم.
سعیدی با بیان اینکه بنده بازنشسته نیستم، تصریح کرد: من هم می‌توانم رای بدهم و هم کاندیدا شوم، ضمن اینکه می‌توانم برای دو پست کاندیدا شوم.
عضو مجمع کمیته ملی المپیک ادامه داد: علاوه بر من برخی روسای فدراسیون‌ها از جمله بوکس، تیراندازی و بسکتبال نیز عضو مجمع هستند. بنابراین حضور همزمان آنها در فدراسیون های متبوع خود و مجمع کمیته ملی المپیک منافاتی با هم ندارد چراکه طبق اساسنامه، 6 رئیس فدراسیون می‌توانند عضو مجمع باشند.
رئیس فدراسیون گلف درخصوص مسائل اخیر پیرامون انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: نزدیک دو سال است به دلایل مختلف، انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار نمی‌شود که همین مساله باعث بلاتکلیفی در ورزش کشور شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه سال آینده بازی‌های آسیایی اینچئون کره را در پیش داریم، باید هر چه زودتر تکلیف کمیته ملی المپیک مشخص شود چراکه ما در دوره گذشته این مسابقات در گوانگژو، رتبه چهارم بازی‌ها را کسب کردیم و حالا باید برای تکرار این عنوان تلاش کنیم.
سعیدی با بیان اینکه تکرار عنوان چهارم دوره قبل بازی‌های آسیایی بسیار دشوار است، اظهار داشت: تکرار رتبه چهارم بازی‌های آسیایی کار بسیار سختی است و بعید می دانم این اتفاق بیفتد. به همین دلیل همه باید دست به دست هم بدهیم تا این اتفاق تکرار شود.
رئیس فدراسیون گلف در پایان در مورد وضعیت گلف در ایران یادآور شد: چندی قبل در مسابقات آسیایی تایوان 6 پله صعود داشتیم و روند رو به رشد خود را ادامه دادیم. در حال حاضر گلف در کشورمان شرایط خوبی دارد، البته ما همچنان با گلف دنیا فاصله داریم. با این حال ما به حضور در بازی‌های المپیک ریودوژانیرو برزیل نیز فکر می کنیم. این کار سختی است، اما نشدنی نیست.