هیات گلف استان فارس
هیات گلف استان فارس

هیات گلف استان فارس

هدفگذاریمان برای صعود به المپیک ۲۰۱۶ است

در گفتگو با خبرگزاری ایپنا:
سعیدی: هدفگذاریمان برای صعود به المپیک ۲۰۱۶ است

 
"کیکاوس سعیدی" با حضور در دفتر خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا)، درباره مسائل مربوط به گلف و ریزودرشت این رشته ورزشی به خبرنگاران حوزه منهای فوتبال ایپنا پاسخ داد که صحبتهای وی را در مصاحبه ایشان می خوانید:
هدفگذاریمان برای صعود به المپیک ۲۰۱۶ است
سعیدی در ابتدا درباره مسابقات جهانی ترکیه اظهارداشت: در ابتدا باید بگویم گلف ما یک رشته المپیکی است و از سال ۲۰۱۶ وارد بازیهای مقدماتی المپیک برزیل خواهیم شد. این موضوع مسئولیت ما را افزایش می دهد چرا که باید همپای سایر رشته های المپیکی بتوانیم کار کنیم و به مرحله پیشرفته برسیم.
قرار بر این شده تا در المپیک ۲۰۱۶، ۳۰ کشور حضور داشته باشند؛ ۱۵ کشور اول جهان بدون ورودی وارد المپیک می شوند و ۱۵ کشور بعدی بر اساس ظرفیت قاره ها تقسیم بندی شده است که به آسیا ۷ کشور رسید.
ما هم اکنون در رتبه هفدهم در آسیا قرار داریم و سوال این است که آیا می توانیم ۱۱ پله صعود کنیم یا خیر. باید برنامه هایمان را بررسی کنیم و هدفگذاری خوبی انجام شود. رقیبان سرسختی داریم. کره جنوبی، ژاپن، مالزی، استرالیا و ... در دنیا مطرح هستند اما اگر در آسیا بتوانیم مقام بیاوریم در سطح دنیا ۷۰ درصد جلو رفته ایم اما کارمان بسیار سخت است.
۹۶ سال است فقط یک زمین گلف داریم که استاندارد هم نیست
وی ادامه داد: ورزش گلف گلخانه ای است و افراد متقاضی زیادی نداریم و مساله دیگر بحث زیرساختها ورزش گلف است. در این خصوص باید بگویم کشور مالزی 400 زمین استادندارد گلف دارد، ترکیه ۱۸۰ زمین گلف دارد و در مسابقات گذشته سی ام دنیا شد. داشته ما فقط یک زمین چمن فاقد استادنداردهای لازم است. ۹۶ سال است گلف در ایران حضور دارد اما هنوز مسئولین زمین گلف جدیدی را احداث نکرده اند و ما همچنان از همان زمینی استفاده می کنیم که در شروع احداث شده است. حدود ۳ الی ۴ هزار ورزشکار گلف باز داریم اما با این زیر ساخت نمی توان کسب سهمیه المپیک را آسان دانست. مربیان ما هم به لحاظ فنی قابلیت دارند اما به لحاظ علمی باید تجربه داشته باشند. آنها می توانند در سطح ملی نفرات را تقویت کنند اما در سطح آسیایی چندان مناسب نیستند.
در ایران برندهای بزرگ از گلف حمایت نمی کنند

رییس فدراسیون گلف همچنین تصریح کرد: منابع سخت افزاری را هم باید در نظر بگیریم. فدراسیون از نظر بودجه خوب است اما به حامیان مالی دسترسی آنچنانی نداریم. در حالی که در کشورهای دیگر گلف یک ورزش محبوب نزد مردم است اما در ایران برندهای بزرگ با ما همکاری نمی کنند چون ما در تلویزیون برنامه ای نداریم و مسابقاتمان پخش نمی شود که اینها همه مشکل هستند.
رییس فدراسیون جهانی گلف به من تبریک گفت
سعیدی در ادامه گفت: ما مجبور هستیم با این محدودیتها برنامه ریزی کنیم. نگاه مطلوب این است که در بازیهای آسیایی سهمیه بگیریم و به المیپک برسیم اما کارمان بسیار سخت است. در گذشته این اتفاقات نیفتاد و فرصت سوزی شد اما حالا می خواهیم به آینده بیندیشیم. شخصا در بحث قهرمانی کار کرده ام و نباید صورت مساله را پاک کنیم. به لطف الهی در آرژانتین بعد از ۸ سال ۴ پله صعود کردیم. ما به همراه عربستان در رتبه ۶۲ جهان و آخر بودیم اما الان صعود خوبی داشتیم. رییس فدراسیون جهانی به من تبریک گفت و اعلام کرد این صعود معنی دار است. کشوری که زیر ساخت ندارد ۴ پله صعود کرده و این موضوع مهمی است.
علاقمندان به گلف هرروز بیشتر می شوند
وی خاطرنشان ساخت: در کشورهای دیگر گلف ورزش مهمی است اما در ایران این رشته در اولویت نیست. ما کمیته ای تشکیل دادیم به نام شورای عالی توسعه گلف و تمام پیشکسوتان را جمع کردیم. با حدود ۳۰ نفر از صاحب نظران جلسه گذاشتیم، ساعتها صحبت کردیم و خروجی خوبی داشتیم و به راهکارهای خوبی رسیدیم. برنامه ای منطبق بر واقعیت و محدودیتها تهیه کردیم.
سعیدی افزود: در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم حامی مالی جذب کنیم و رسانه ها حمایتمان کنند باید لیگ پویا و فعال داشته باشیم که به همین دلیل تیمها را سطح بندی کردیم. لیگ موجود را دسته یک نام گذاشتیم و سوپر لیگ را راه انداختیم. بدین ترتیب سال گذشته مسابقات سوپرلیگ با ۱۰ برگزار شد. شرکت ملی حفاری، نفت و گاز مسجدسلیمان و ... آمدند و انگیزه بیشتری در بین افراد ایجاد شد. امسال با مشکلاتی که وجود دارد ۲ تیم دیگر اضافه شدند. این نشان می دهد که توسعه گلف هر روز شرایط بهتری بهتر می کند و افرادی بیشتری جذب می شوند.
مربی سابق بلغارستان با هزینه فدراسیون جهانی به ایران می آید
سعیدی در ادامه عنوان کرد: در ورزش گلف کسب و کار نداریم؛ یک زمین چمن داریم و چند زمین خاکی. دسته یک را هم با ۸ تیم فعال کردیم و یک لیگ هم برای خانمها گذاشتیم. خوشبختانه گلف محدودیت حجاب ندارد و گلف بازها بدون محدودیت می توانند با حجاب شرکت کنند.
وی ادامه داد: در بحث آموزش مربیان ما باید دانششان به روز باشد و مسائل فنی گلف آشنا باشند. در ترکیه مذاکرات خوبی در این خصوص انجام دادیم و توافق کردیم با هزینه فدراسیون جهانی توسعه گلف فردی به نام "هری" که سابقه سرمربیگری بلغارستان را دارد با هزینه فدراسیون به ایران بیاید و ما فقط هزینه اقامت وی را می دهیم. بین ۱۰ تا ۱۵ روز در ایران است و به استانها هم می رود. با تیمهای پایه و با مربیان و با ملی پوشان کار می کند و ضمن اینکه باید به عنوان نماینده فدراسیون جهانی درباره گلف ایران نظر کارشناسی بدهد. اگر هری موفق بود او را استخدام می کنیم.
گلف بازان ایرانی مقیم خارج را جذب می کنیم
رییس فدراسیون گلف اضافه کرد: اگر یک ورزشکار گلف را بخواهیم تربیت کنیم سالها زمان می برد. پس برای برنامه کوتاه مدت خود تصمیم گرفتیم که از تمام پناسیل این رشته در بین ایرانی ها استفاده کنیم. یکسری گلف باز هستند در خارج از کشور فعالیت می کنند و فردی را هم در آلمان پیدا کردیم که او را به عضویت تیم ملی درآوردیم و آزمون فنی گرفتیم. تایید شد و در قالب تیم ملی به مسابقات جهانی اعزام کردیم. روز سوم مسابقات جزو بهترینها بود و پدیده مسابقات معرفی شد. از این افراد بازهم داریم که آنها را شناسایی می کنیم. این مساله ظرفیت جدیدی هست که از آن باید استفاده کنیم.
در مینی گلف سرمایه گذاری کردیم
وی تصریح کرد: در بحث زیرساختها دیدیم که اگر بخواهیم با امکانات دولتی زمین بسازیم امکانش ضعیف است، پس سراغ بخش خصوصی رفتیم که جواب داد و الان احداث ۲ زمین بین الملی گلف را توسط بخش خصوص استارت زده ایم که در مراسم افتتاحشان وزیر ورزش و جوانان هم حضور داشت. این ۲ زمین در پرند و کرج هستند. امیدواری ما برای آینده است. در بحث تیمهای پایه مینی گلف را در نظر گرفتیم چرا که مینی گلف سرمایه گذاری زیادی نمی خواهد و ما آن را پایه قرار دادیم. اگرچه مینی گلف مستقل است و فدراسیون بین المللی جداگانه دارد. ده ها زمین مینی گلف احداث شده و در حال احداث است.
گلف را از دوقطبی بودن خارج کردیم
سعیدی همچنین اظهارداشت: با شهرداران و استانداران دیدار کردیم و به توافقات خوبی رسیدیم. در اصفهان و شیراز ۲ زمین مینی گلف احداث کردیم که زمینش را خودشان دادند. در تبریز همینطور. هیاتهای استانی را افزایش دادیم از ۱۷ هیات به ۲۲ هیات رسیدیم. برخی استانها پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده اند و حالا گلف از دوقطبی بودن در تهران و خوزستان خارج شده است.
فدراسیون وودبال آسیا را در تهران افتتاح می کنیم
وی افزود: وودبال را هم به کارهای فدراسیون گلف اضافه کردیم و در مسابقات جهانی وودبال در مالزی شرکت کردیم، ضمن اینکه مسئولیت توسعه وودبال خاورمیانه به ما سپرده شد. در خاورمیانه اگر ۲ کشور را جذب کنیم فدراسیون وودبال آسیا را در تهران افتتاح می کنیم. در این خصوص برای اولین بار در مسابقات جهانی وودبال شرکت کردیم که یکی از ورزشکاران امتیاز خوب که با یک ضربه توپ وارد دروازه کرد و نشان دادیم در این رشته هم می توانیم مدال آور باشیم. همچنین هفته آینده اولین دوره کلاس مربیگری وودبال را برگزار می کنیم.
وی در توضیح ورزش وودبال گفت: وودبال ورزشی است که حدود ۱۲ سال است در تایوان ابداع شده است. فدراسیون جهانی داشته و ۳۰ کشور عضو دارد. سال آینده مسابقات آسیایی ساحلی انجام می شود و وودبال هم شرکت دارد. این ورزش به گلف نزدیک است اما به جای حفره دروازه دارد. ۳ سطح مسافت دارد. ورزش کم هزینه ای بوده و با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قابل بازی کردن است. در این رشته به سرعت می توانیم پیشرفت کنیم چراکه سازه خاص و تجهیزات زیادی احتیاج ندارد.
باز هم در رنکینگ فدراسیون جهانی صعود می کنیم
سعیدی گفت: باید بازهم در رنکینگ جهانی صعود کنیم. فعلا کرواسی، بلغارستان، اوکراین و بحرین و 4 کشور دیگر را جا گذاشتیم و ۸ پله صعود کرده ایم که با این بضاعت خوب بوده است. در سال ۲۰۱۴ جهانی مینی گلف را داریم اما باید زمینها را تکمیل کنیم.
وی ادامه داد: بحث ما حمایتی است و باید از این ورزش حمایت شود. گلف به عنوان یک ظرفیت مدال آوری معرفی شده است. والیبال و بسکتبال را نگاه کنید؛ چقدر در این بخش پیشرفت کردیم. اگر گلف هم حمایت شود به موفقیت می رسیم. هم توان مدیریتی داریم، هم استعداد داریم. برنامه های منطقی و خوبی هم داریم اما حمایت مالی و سخت افزاری می خواهد.
از کمیته المپیک و وزارت ورزش انتظار بیشتری داریم
سعیدی تصریح کرد: از کمیته المپیک انتظار بیشتری داریم. بودجه ما ۸۰ میلیون تومان برای یکسال در نظر گرفته شده است. چندبار در خواست کردم اما بودجه کمی به ما دادند.
از وزارت ورزش و جوانان بیشتر می گیریم. پارسال بودجه نسبتا خوبی گرفتیم اما کافی نیست. در سال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه احتیاج داریم که اگر محقق شود، فاصله را در دنیا کم می کنیم. اگر زمین گلف استاندارد داشتیم ما کشورهای دیگر را برای اردو زدن به ایران می آوردیم اما حالا که نداریم ما باید اردوهای برون مرزی برگزار کنیم.
فدراسیون جهانی نباید بفهمد مینی گلف را پایه قرار داده ایم
وی در خاتمه افزود: در ورزش گلف باید عزم ملی صورت بگیرد و وزارت آموزش و پرورش کمک کند برای عمومی شدن این رشته. در کرج مربی گذاشتیم و در چند مدرسه مدارس استقبال خوبی شد. می خواهیم گلف را به چند مدرسه دیگر ببریم. در وزارت علوم انجمن گلف وزارت علوم تاسیس شد. باید گلف را در خانواده ها ببریم. ۴۷ فدراسیون داریم و یکی اش گلف است و نباید فقط به فوتبال بپردازیم. در شبکه ورزش انتظارات ما برآورده نشده است و به نظر من شبکه ورزش باید حمایت بیشتری کند چون اختصاص به تمام ورزشها دارد..

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد